Reisin ilk ‘mola’ talimatıyla bot denize indirilir ve ağlar denize bırakılmaya başlanır. Balık sürüleri radarlarla takip edilip etrafı çevrilir. Bu işlem 3-5 dakika sürer. Hızlı olmak lazım çünkü balıklar çok hızlı hareket halindedir.
Artık baş başa gelinir yani botla daire tamamlanır. Ağın altı toplanmaya başlanacaktır. Makinist ve ırgatçı bu işlemlerin yapımında başrol oynamaktadır. Ağlar taranıp, toplanıp makaraya koymak için son hazırlıklar yapılır.
Ağlar toplanmak için makaraya koyulur. Sonra bu makara bom direğine kaldırılacak, ‘vira bismillah’ denecek ve ağlar toplanmaya başlayacak…
Ağlar vira edilmek için hazır makara bom direğine kalkmış ağın altının toplanması için hazır hale gelmiştir. Bu arada diğer taraftan da ağın altının toplanması çalışmaları devam etmektedir.
Ağlar artık toplanmaya başlamıştır. Makaralar ve makinelerle toplansa da insan emeği göz ardı edilemez. Ağların toplanıp istiflenmesinde 15 civarında tayfa fiilen görev almaktadır…
Ağların toplanmasına başlamış istifleme devam etmektedir. Bu işlem normal şartlara göre 2-3 saat sürmektedir. Artık ağlar toplanıp balıkların son toparlandığı bocilik denen son yere toplanmıştır. Balıklar bu bociden kital ve fişbom yardımıyla (yedek=taşıyıcı) teknelere aktarılmaya başlanacaktır.
Balıklar kital ya da fişbomla ağlardan alınmaktadır. Balığın fazlalığına göre bu işlem saatlerce sürmektedir. Kitallerin fazla balıkla dolması durumunda vinçlerden de yardım alınır. Zira bu ağır bir işçilik gerektirir. Vinçlere yapılırsa insan zahmeti asgariye indirilir.
Balıkların güverteye alınması ve piyasaya gönderilmesi için kasalara koyulmayı beklemektedir. Bunu da yardımcı tekne limana gidince dışarıda bekleyen işçiler yapmaktadır. Bazen ise teknedeki tayfa tarafından da kasalandığı olur. Eğer tutulan hamsi ince ise balık unu ve yağı fabrikalara gönderilmek üzere yedek motordan alınır.